Hieronta

Kuntohuoltamosta saat asiakkaaseen paneutuvaa klassista- ja urheiluhierontaa. Tehokeinoina ja hoidon apuna käytämme kalvokäsittelyä, mobilisointia, venytyksiä, kehonhuollon opastusta, urheilu- ja kinesioteippausta, kuivakuppausta, Edin suorittamana intialaista päähierontaa, ja huhtikuusta 2018 alkaen myös Pian tekemänä triggerpisteiden akuneulausta. Käsittelemme lihaksesi ja lihaskalvosi niiden vaatimalla voimakkuudella, huomioiden myös kipeään kohtaan mahdollisesti vaikuttavat muut kudokset.

Tavoitteenamme on paitsi poistaa lihaskireys, myös auttaa löytämään sen syyt.
Sinun hyvinvointisi ja kivuttomuutesi on paras mahdollinen palkkio työstämme.
Tarvittaessa ohjaamme sinut eteenpäin yhteistyöverkostomme spesialisteille, kuten esimerkiksi osteopaatille, kiropraktikolle tai fysioterapeutille.

Pian tausta personal trainerinä ja ravintoneuvojana, sekä Edin urheilutausta antavat meille koulussa opittua laajemman käsityksen kehosi toiminnasta.

 

Hieronta

Hieronnan tarkoituksena on kudosten aineenvaihduntaa parantamalla rentouttaa lihaskudosta tai jännekudosta, ja helpottaa kiputilaa. Niitä voivat aiheuttaa staattinen työasento (tai harrasteasento), esimerkiksi näyttöpäätetyöskentely, autolla ajo, tai harrastuksista vaikkapa tarkkuutta vaativat käsityöt. Lisäksi kireyden syynä voi olla jatkuvasti samansuuntaisina toistuvat liikkeet tai vammojen, sairauksien tai synnynnäisten syiden aiheuttama kehon virheasento.

Hierontaa voidaan käyttää rentouttavana ja kiputiloja ehkäisevänä hoitona silloin tällöin.
Jos kivut ovat jatkunet pitkään, kannattaa hierontaa ottaa kuuriluontoisesti. Alkuun tämä tarkoittaa yleensä kahden, kolmen viikon jaksoa, jonka aikana hieronnassa pyritään käymään kaksikin kertaa viikossa. Näin hieronnan avaama lihaskudos ei pääse jäykistymään uudestaan lähtötilaansa, vaan kudosta saadaan pehmitettyä kerta kerralta.

Hieronnan lisäksi hoidoissa apukeinona on passiivinen venyttely. Lisäksi opetellaan kädestä pitäen kotona tehtävää venyttelyä ja liikkeitä, joilla lihaksia saadaan jatkossa pidettyä auki.

Urheiluhieroja hallitsee aina klassisen hieronnan. Tämän lisäksi hän on koulutuksensa kautta erikoistunut eri urheilulajien mukanaan tuomiin tyypillisiin lihasvaivoihin sekä rasitusvammoihin. Urheiluhierontaa käytetään myös ennen urheilusuoritusta lihaksia valmistelevana ja herättelevänä käsittelynä. Urheilusuorituksen jälkeen hieronnalla voidaan rentouttaa lihaksia. Harjoittelukaudella lihaskireyksiä voidaan poistaa muokkaavalla, syvemmälle vaikuttavalla hieronnalla.

Kalvokäsittelyt

Kalvokäsittelyllä pyritään tuomaan joustoa lihaksiamme peittäviin lihaskalvoihin, sekä irrottamaan eri kalvokerroksia toisistaan. Liike on normaalia hierontaa hitaampaa, ja tapahtuu kitkan avustuksella.

Lihaskalvot eli faskiat peittävät kehomme jokaista lihasta. Mieti vaikkapa broilerin rintafilettä ja sen ympäröivää kalvoa. Lisäksi ne sitovat lihasryhmiä yhteen auttaen myös kehosi liikkuvuuden ja tasapainon säätelyssä. Kun lihas on pitkään kiristynyt (oli syynä sitten treenin tai yksipuolisen työasennon tuoma kuormitus), kiristyy myös lihaskalvo sen ympärillä. Pahimmillaan kireys voi levitä pitkällekin. Ajattele T-paitaa. Kun nappaat sen kauluksesta kiinni ja vedät ylöspäin, paidan helma nousee. Sama tapahtuu sen alla: Kun taivutat päätäsi eteenpäin, lihaskalvosi kiristyvät alaselkään asti, ja jopa pidemmälle.

Kotioloissa faskia rakastaa vettä (joka on sen suurin rakenneosa), pitkiä venytyksiä ja esim. rullausta. Koska lihaskalvon tarkoituksena on tukea lihasta, ei siinäkään tosin pidä mennä liiallisuuksiin.

Tämä lyhyt video kertoo selkeästi, miten faskiakerrokset liimaantuvat rasitettuina yhteen.

Teippaus

Teippausta voidaan tehdä n.k. kovalla- eli urheiluteipillä, tai joustavalla kinesioteipillä. Urheiluteippausta käytetään tukena urheilusuorituksessa. Esim. monet suunnistajat teippaavat nilkkansa ennen epätasaisessa maastossa juostavaa kilpailua. Tällöin teippausta käytetään vain lyhyen ajan. Sitä voidaan käyttää myös tukena paranemisvaiheessa, esim. nilkan jo nyrjähdettyä.

Joustavalla teipillä tehtävä kinesioteippaus perustuu japanilaisen kiropraktikon Kenzo Kazen havaintoihin pinnallisen kudosten liikuttamisen vaikutuksesta lihaskalvokudokseen, sekä nivelten liikeratoihin. Kinesioteippaus voidaan tehdä aktivoivasti (lisäämään jonkin lihaksen toimintaa tai nivelen liikerataa), passivoivasti (estäen, esim. ylirasitustilassa) tai asentoa korjaavasti. Sillä voidaan tehdä myös stabiloivia, kipua lieventäviä tai kudosnestekiertoa parantavia teippauksia. Urheilijoiden lisäksi teippauksesta hyötyvät erityisesti lihaskivusta pitkään kärsineet.

Kuivakuppaus

Kuivakuppaus on uusi versio vanhasta hoitomuodosta. Vaikka hoitotekniikka on nyt kuuminta hottia, se ei todellakaan ole uusi. Jo muinaiset egyptiläiset ja kiinalaiset harrastivat kuppausta, omasta kansanperimästämme puhumattakaan. Kuntohuoltamolla me käytämme niin kutsuttua liukukuppausta, joka tehdään silikonikupeilla. Kupin alle muodostuu alipaine, joka lisää aineenvaihduntaa selvästi kuppia liikuteltaessa. Käytämme tekniikkaa hieronnan ohessa. Sitkeiden lihas- ja kalvo-ongelmien lisäksi kuivakuppaus on todella tehokasta arpikudoksen pehmentäjänä.

Mobilisointi

Mobilisointi on nivelten hellävaraista liikeradan lisäämistä. Siinä jäljitellään nivelen normaalia liukua luiden välillä, ja sillä pyritään lievittämään kipua, lisäämään nivelen liikkuvuutta sekä parantamaan nivelruston aineenvaihduntaa (linkki: http://www.terve.fi/tuki-ja-liikuntaelinsairaudet/78167-mita-on-mobilisoiva-kasittely). Mobilisointi ei koskaan ole manipulointia eli ”naksauttelua”, vaan liikkeet tehdään hellävaraisesti ja asiakkaan omaa liikerataa kuunnellen.

Venytykset

Venytyksiä voidaan tehdä kotona tai harjoittelun yhteydessä pitkäkestoisina /staattisina, tai pumppaavasti / dynaamisesti. Annamme mielellämme kotihoito-ohjeita mukaasi. Kuntohuoltamolla, hieronnan yhteydessä tehdään hierojan toimesta passiivista venyttelyä, pyrkien lisäämään liikerataa.

Kehonhuolto

Kehonhuollon opastamisessa voi olla kyse joko venyttelyohjeiden antamisesta, tai helppojen treeniohjeiden läpikäynnistä, jotta toistuvaa lihaskireyttä jatkossa saataisiin vältettyä. Myös esim. oikeantyyppisellä tyynyllä on suuri merkitys etenkin niska-hartiaseutusi hyvinvointiin.

Triggerpisteet

Triggerpisteitä voidaan käsitellä painamalla, tai akupunktiostakin tuttuja neuloja hyödyntäen. Triggerit ovat jännittyneessä lihassyyssä sormin tunnistettavissa olevia paikallisia, hyvin kosketusherkkiä kohtia. Ne saattavat kiristyessään kiristää voimakkaasti koko niiden vaikutusalueella olevan lihaskudoksen. N.- 70% triggerpisteistä esiintyy samoissa kohdissa kuin akupisteet (Simeon Neil-Asher: Lihasten ja faskioiden triggerpisteiden hoidon käsikirja). Niitä syntyy esim. ryhtivirheiden, lihasepätasapainon ja lihaskuormituksen vuoksi, ja ne voivat kroonistua. Perinteisesti niitä hoidetaan painamalla triggeriä voimakkaasti. Huhtikuun 2018 jälkeen Kuntohuoltamolla siis myös akuneulauksella.

Intialainen päähieronta

Intialainen päähieronta. Intialainen päähieronta on ikivanha hoitomuoto, jonka avulla voidaan lievittää stressiä ja se tepsii myös erittäin hyvin niska-hartiaseudun kipuihin. Hieronta on rauhoittavaa ja se suoritetaan asiakkaan istuessa, vaatteet päällä. Hoito kestää 30 minuuttia. Hieronnan aikana käsitellään niska-hartiaseutua, olkavarsia, pään alue, kasvot sekä korvalehdet. Hoidon jälkeen olosi on rentoutunut, levollinen, rauhoittunut ja tämä olo saattaa kestää jopa vuorokauden.

Kun valitset hierojaa varmistu, että hän on näyttötutkinnon hyväksytysti suorittanut, Valviran rekisteröimä Koulutettu Hieroja. Linkki Valviran Terhikki-tietokantaan ohessa. https://julkiterhikki.valvira.fi/Default.aspx?lang=fi
Katso esim. Partanen Pia, hieroja.

Opiskelemme jatkuvasti lisää osataksemme kuunnella kehoasi, ja ymmärtääksemme syy- ja seurausyhteyksiä entistäkin paremmin.

Käytämme hieronnassa ihoasikin helliviä kasviöljyjä aina, kun se on mahdollista.
Allergisille asiakkaille  tarjolla on korkealaatuisia mineraaliöljyjä.

Huolehdimme kehostasi ja ympäristöstämme myös käyttämällä ekologisia pesu- ja puhdistusaineita.